W końcu wujek G zrobił sensowny użytek ze swoich szpiegowskiej satelity, aut, rowerów i stworzył coś, co bardzo mi się podoba. A mianowicie udostępnił mapę świata, którą możemy oglądać w wersji 3D dzięki technologii WebGL. Co prawda, nie wszędzie da się to zrobić ale grunt, że do tego doszło.
O co chodzi z WebGL?
WebGL to rozszerzenie możliwości JS, udostępniając API do tworzenia trójwymiarowej rzeczywistości w przeglądarce internetowej. WebGL bazuje na OpenGL ES 2.0 i dostarcza programistom interfejs grafiki 3D. Korzysta z występującego w HTML 5 elementu Canvas i daje dostęp do modelu DOM. Przykładów wykorzystania jest mnóstwo, chociazby gry 3D - moim kolegom z poprzedniej uczelni posłużyło to jako temat pracy inżynierskiej i całkiem fajnie wyszło. Chcecie zobaczyć, to pomęczcie ich przez profil na FB ↗, gdyż stronę przejął ktoś inny.
No a co z gMaps?
Połączenie gMaps z WebGl to jeszcze lepsza prezentacja wizualna przy wykorzystaniu sprzętowego akceleratora grafiki 3D, bez konieczności instalowania dodatkowego oprogramowania. Wystarczy najnowsza wersja chrome czy Firefox i poszukać odpowiednie miejsca, chociażby Rzymskie Koloseum.
Otrzymujemy zatem:
- jeszcze lepsze wsparcie dla budynków 3D,
- tryb Street View bez przełączania,
- jeszcze płynniejsze przejścia między fragmentami map.
Jak na początek, to jest na co popatrzeć.
Wymaganie techniczne:
- Google Chrome 14+,
- Firefox (?) Beta,
- wspierana karta graficzna 3D
Aby skorzystać z tej opcji, należy odwiedzić http://maps.google.com ↗ z lewego sidebara kliknąć “spróbuj teraz” albo wejść na stronę . Jeśli nie zadziała, to należy przejść do strony z ustawieniami w przeglądarce, właściwie z Flagami (chrome://flags/) i zaznaczyć nastepujące opcje: Komponowanie na wszystkich stronach za pomocą procesora GPU.
Dla relaksu obejrzyjcie sobie materiał filmowy:
http://www.youtube.com/watch?v=X3EO\_zehMkM ↗
Ciekawe, jak dalej potoczą się losy gMaps + WebGL … :)